Post 54 – Process of Drawing

Drawing process of tunnel in Gràcia Barcelona 1

今日は、私が道で絵を描くときのプロセスをご紹介しよう。ぶらぶら歩いていて気に入った光景に出くわしたら、人通りがあまり多くない地点を選んで立ち止まり、おもむろに紙を入れたファイルとペンケースを取り出す。

バルセロナのグラシア地区を歩いていたら、道から入り込んだ暗いトンネル通路の先が、明るい吹き抜けになっているアパートがあった。トンネルに並んで停められたバイクの椅子が、光が当たるところと影の部分とが白と黒に連なって見え、その光景が面白いと思い、描くことにした。

まず、直径0.7mmのマーカーペンで、最初に目に留まった物から輪郭を描いていく。はっきりとした強い線にしたかったので、ここでは鉛筆ではなくマーカーペンを選んだ。途中、住人の女性が通り、戸の中に入っていったのでその様子も素早く描き足す。このようなアドリブによる予想外の展開はライブならではだ。

主な輪郭を描き終わったら、その上から黒鉛筆でぬりえを塗るように影をつけていく。植木の葉は、緑の鮮やかな色彩が出るように鉛筆の色を変えた。

仕上がるまでの時間は一時間弱であった。現したかったのはトンネルの中と外との陰と陽のコントラストだ。暗闇が暗いほどその先の光は明るいのだ。

Muchos de vosotros os debéis de preguntar cómo se puede dibujar en un espacio de la calle con peatones y cambios continuos. Pues este post está dedicado a ello.

El proceso, en un principio, es simple: solamente debes de encontrar la escena que te gusta, intentando siempre que el lugar no esté muy concurrido, y siempre ir preparado con tu carpeta con hojas en blanco y tu estuche con lápices y bolígrafos.  

En este caso, escogí una calle del barrio de Gràcia de Barcelona donde encontré un pasaje que dirigía a un patio abierto y al final encontrabas un edificio. Sobre todo, el primer interés al dibujar fueron las sillas de las motos aparcadas en fila porque la luz del espacio marcaba las luces y las sombras de éstas.  

Así pues, con un rotulador de 0,7 mm de diámetro para poder crear una línea clara y fuerte, dibujé el contorno de los objetos que más me llamaron la atención. Después, agregue las sombras con lápiz negro en las figuras del dibujo como si se tratará de un libro de pinta y colorea y destaqué las plantas del fondo del pasaje con lápiz verde.

Un detalle que también me interesó, e incluí en el dibujo, fue la residente del edificio que apareció espontáneamente ¡cosas del directo!

Por último, destacar que el tiempo de proceso de creación fue de 1 hora, pero eso dependerá de cada uno de vosotros. También, comentar que el interés en éste trabajo era mostrar el contraste de luz claro/oscuro del pasaje con el puente que me conmemora a la filosofía del yin y el yang en el cual la oscuridad también aporta luz.

Many of you must be wondering how you can draw in outdoor space with pedestrians and continuous changes. Well, this post is dedicated to it.

The process, at first, is simple: you just have to find the scene you like, always trying to ensure that the place is not very crowded, and always go prepared with your folder with blank papers and your case with pencils and pens.

In this case, I chose a street in the Gràcia neighborhood of Barcelona where I found a passage that led to an open courtyard with a building at the end. Above all, the first interest that led me to draw were the motorcycle seats parked in a row because the light of the space marked the lights and shadows of these.

So, using a 0.7 mm diameter marker to create a clear and strong line, I drew the outline of the objects that most caught my attention. Then I added the shadows with black pencil in the figures of the drawing as if it were a coloring book and I highlighted the plants at the bottom of the passage with green pencil.

A detail that also interested me, and I included in the drawing, was the resident of the building who spontaneously appeared – matters of the live show!

It took 1 hour to finish drawing, but that will depend on each of you. The aim of this work was to show the contrast between the light and the darkness of the passage with the bridge that suggested the philosophy of yin and yang in which darkness also brings light.

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: